anghel_saligny

Anghel Saligny

by admin, februarie 11, 2015

Anghel Saligny s-a nascut pe data de 19 aprilie 1854 in Serbanesti, judetul Galati.

Tatal sau, Alfred Saligny, educator roman de origine franceza si germana, s-a stabilit in Romania la Focsani. Primul contact al sau cu Moldova a fost prin intermediul lui Mihail Kogalniceanu care i-a povestit despre frumusetile fascinante ale Moldovei. In schimb, Ion Ghica a fost cel care, in momentul intalnirii in Prusia in jurul anului 1850, i-a facut acestuia o propunere surpriza: sa vina in Moldova pentru a preda limba franceza copiilor sai.

Alfred Saligny a acceptat oferta lui Ion Ghica, iar mai tarziu s-a stabilit la Focsani. Dupa Unirea Principatelor, Alfred Saligny a primit cetatenie romana, astfel ca toti cei trei copii ai sai (Alfons Oscan Saligny, Anghel Saligny si Sofia Saligny) au fost cetateni romani inca din momentul nasterii.

Anghel Saligny a urmat clasele primare la pensionul de copii din Focsani, infiintat de tatal sau, apoi a urmat studiile secundare la Colegiul National “Unirea” din Focsani, pentru ca mai tarziu sa frecventeze cursurile unui liceu din Postdam, Germania. Studiile in ingineria le-a urmat la Scoala Tehnica Superioara din Charlottenburg.

Opera sa inginereasca cuprinde linii ferate, poduri combinate (sosea si cale ferata), poduri metalice si silozuri de beton armat (bazat pe propriile inventii):

  • Intre 1884 si 1889 a lucrat la constructia docurilor si antrepozitelor din Braila si Galati. In aceasta perioada s-a consemnat si prima folosire a betonului armat in constructia silozurilor. Anghel Saligny a supervizat personal proiectarea. Aceste silozuri puteau cuprinde pana la 25000 de tone de cereale. Peretii acestor silozuri s-au realizat cu ajutorul unor prefabricate sub forma de placi.
  • Intre 1890 si 1895 a proiectat si construit cel mai lung pod din Europa la acea vreme: Podul de la Cernavoda. Lucrarile au inceput pe 26 noiembrie 1890 in prezenta regelui Carol I. Podul situat peste Dunare are o deschidere centrala de 190 metri si alte patru deschideri de 140 metri. Podul se afla la 30 metri deasupra Dunarii astfel ca era permis si accesul vaselor cu cele mai mari catarge. Dupa terminarea lucrarilor inginerul a garantat cu viata sa ca podul o sa reziste. Primul test a fost cu 15 locomotive care treaceau in acelasi timp pe pod. In timpul traversarii podului de catre locomotive, Anghel Saligny si coordonatorii echipelor de muncitori erau intr-o salupa ancorata sub pod. Dupa ce s-a facut testul cu 15 locomotive, Carol I si cei mai importanti oameni in stat la acea vreme aveau sa traverseze podul cu trenul regal.
  • Intre anii 1889 si 1909 a condus lucrarile de amenajare din portul Constanta, introducand pentru prima data pilotii si radierele de beton armat in constructiile portuare, proiectand silozurile de cereale si statia de petrol.
  • A creat primul funicular din Romania la Targu Ocna. Funicularul purta numele Teledinamicul si a functionat intre anii 1885 si 1896. In toata aceasta perioada funicularul a trasnporta tone de sare intre Targu Ocna si salina. Funicularul care avea zece vagoane, facea zilnic ruta Targu Ocna – salina pe o distanta de 2,1 kilometri.
  • Cel de-al doilea pod proiectat de Anghel Saligny se afla in Buzau in localitatea Valu Pasii. Podul care avea o lungime de 344 metri asigura legatura intre regiunile instorice Moldova si Munteia alaturi de podul de la Maracineni. In prezent podul este permis numai accesului pietonal.
  • A luat parte la construirea podului dublu de sosea si cale ferata de la Cosmesti, peste Siret.
  • S-a ocupat de linia ferata Filiasi – Targu Jiu
  • A inlocuit viaductele de la liniile Crasna – Husi si Leorda – Dorohoi
  • Executa tunelul de fonta de la Mostistea
  • In perioada 1895 – 1909 a realizat primele ingiuiri in Lunca Dunarii. Desi aveau un caracter experimental s-au realizat diguri in mai multe localitati, dintre care amintim Giurgeni, Manastirea, Chirnogi, Simoiu. O data cu succesul acestor indiguiri s-a adoptat si o legea ce prevedea imbunatatirea regiunii inundabile a Dunarii. Scopul final al acestei legi era o indiguire masiva in zona Luncii Dunarii.

De-a lungul vietii sale a ocupat un numar important de functii, din care amintim:

  • Membru fondator al Societatii Politehnica din Romania (Focsani, 1881)
  • Presedintele Societatii Politehnica din Romania (1895 – 1897 si 1910 – 1911)
  • Membru in Comisiunea Tehnica a Primarie Bucurestiului (1890)
  • Profesor de Poduri la Scoala Nationala de Poduri si Sosele (1894)
  • Vicepresedinte al Consiliului Tehnic Superior al lucrarilor publice (1901-1917).
  • Membru al Societatii Gazeta matematica (din anul 1914).
  • Administrator delegat al Societatii Comunale de Tramvaie din Bucuresti (1909-1925)
  • Presedinte al Comitetului de Constructii de cale ferata (1922).
  • Cenzor la Banca Nationala (1913-1925).
  • Membru corespondent al Academiei (13 aprilie 1892- 07 aprilie 1897).
  • Membru titular al Academiei Romane (07 aprilie 1897-1910).
  • Presedinte al Academiei Romane (1907-1910
  • Presedinte al Comitetului de organizare a Serbarilor pentru incoronarea Suveranilor (1922)

In prezent, podul “Regele Carol I” a fost redenumit in podul “Anghel Saligny”, iar numele inginerului roman a fost acordat si ultimei statii de metrou de pe Magistrala 3.

Anghel Saligny a murit pe data de 17 iunie 1925 la Bucuresti.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>